Kunst in de Wijk

Een MUS-E project met Raïsa Vandamme, Mona Marchetti, Patries Wichers, Florence Aignier, Sophie Vanhomwegen en scholen Sint-Albert, La Plume, Nieuwland, Baron Steens, De Wimpel en Les jardins d'Elise. In samenwerking met de VaartKapoen, festival Molem ma belle, Minderhedenforum, gemeente Molenbeek - dienst bevolking, GC Elzenhof, Centra Alpha Wijkhuis Malibran, Brede School Elsene, Flagey, café Belga, Ellis Burger, Fleur du pain, Institut d'achitecture, CARIA (group Alpha) en het zwembad van Brussel.
Elsene, Sint-Jans-Molenbeek, Brussel

Kunst in de Wijk is een project ter verbetering van de interculturele dialoog en ter ondersteuning van de sociale samenhang. Van school tot straat: drie kunstinstallaties voor en door Brusselaars.

Een jonge vrouw toont verschillende kunstwerk aan een diverse groep vrouwen

Identiteit

Kunst in de Wijk is een tweetalig participatief project binnen 3 gemeenten: Sint-Jans-Molenbeek, Brussel en Elsene. Gedurende een 50tal artistieke sessies in verschillende basisscholen en een 20tal sessies met volwassenen werken de MUS-E kunstenaars rond het thema identiteit. Ze nemen de eigen kunstpraktijk als basis om dit thema te vertalen naar een traject waarbinnen de leefwereld van alle deelnemers centraal staat. Er wordt een expressief, creatief proces op gang gebracht dat uitmondt in een collectief kunstwerk in de publieke ruimte.

Wie ben ik? Waarover droom ik? Welke herinneringen heb ik? Hoe zie ik de wereld? Welke zaken brengen ons samen?

Foto met tekst 'J'aime observer le ciel'

Molenbeek, Brussel en Elsene

In Molenbeek gaan MUS-E kunstenaars aan de slag rond het idee van identiteit en de buurt waarin je woont. Ze verzamelen foto's, tekeningen en teksten die ze overtekenen op transparante bladen. Vervolgens spreken ze buurtbewoners en voorbijgangers aan om een portret te assembleren. De bewoners vormen zo een nieuwe 'identiteitskaart'. Het geheel vormt een portret van Molenbeek dat als kunstwerk wordt aangebracht op het Administratief Centrum. Ook worden er postkaarten verdeeld en grote werken voor de scholen gemaakt.

In Brussel gaan buurtbewoners en kinderen van de Sint Joris basisschool op zoek naar voorwerpen die we met ons meedragen. Het lijken misschien onbenullige voorwerpen, maar ze dragen vaak een persoonlijk verhaal. Kinderen krijgen ook wegwerpcamera's mee om het uitzicht van hun kamer te fotograferen. Met deze beelden, tekeningen, tekst en beeldmateriaal gaat men verder aan de slag. Er wordt onder meer een raamschildering aangebracht aan de ingang van de school.

Een vrouw met buggy wacht aan een tramhalte waar een kunstwerk op aangebracht werd

Wat maakt ons uniek? Wat willen we graag tonen en wat willen we verborgen houden? Deze vragen vormen het uitgangspunt van de ateliers in Elsene. Er ontstaan fotoportretten waarbij personen nooit volledig herkenbaar zijn. Deze foto’s dienen als bouwstenen voor het creëren van een collectief portret, een kunstwerk dat ons met elkaar verbindt en waar onderhuidse verhalen samenkomen. Op 11 locaties rond het Flageyplein worden levensgrote vitrinestickers aangebracht. Net als kleinere exemplaren die verwijzen naar de grote werken. Ook worden er 5.000 postkaarten verdeeld. 

Door de ouders en hun leefomstandigheden te leren kennen, kreeg ik een ruimere en realistischere blik op wat het betekent om op te groeien in Brussel. 

Raisa Vandamme