Wegdromen

Een MUS-E project met Sara Lamens, het tweede leerjaar en de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers van de Sint-Salvatorschool.
Gent

Sara Lamens staat erom bekend de grenzen van de fotografie af te tasten. Ze daagt het beeld uit, legt lagen en combineert haar foto’s met andere materialen. Zo ook in basisschool Sint-Salvator waar ze de leerlingen van het tweede leerjaar en de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) onderdompelt in een bijzonder kleurrijke droomwereld. De leerlingen van de OKAN klas zijn nog maar net in België. Na hun taal- en cultuurbad stromen ze door naar een studierichting die aansluit bij hun interesses.

Kinderen houden letters omhoog in het blauwe licht van de projectie van een foto van aquarium met enorme vissen

Herkenbare emoties

Alles vertrekt vanuit herkenbare emoties die fotografe Sara Lamens verbindt met een kleur, een gezicht of een beweging: zo rood als een schreeuwend monster, zo blauw als verdriet of zo groen als rust in natuur. Vervolgens tekenen de leerlingen elkaars gezichten met een bepaalde emotie op transparanten en nemen ze hier foto’s van. 

De OKAN leerlingen verkennen bovendien een heel nieuw land en een voor hen nog ongekende taal. Er wordt gezocht naar woorden bij hun emoties. Wat maakt hen blij of verdrietig?

‘Zwemmen' - 'Lachen’ - ‘Boeken lezen’
‘Nederlands’ - ‘Waveboard’

Soms komen er onverwachte en heftige emoties naar boven, die anders verstild tussen de rekensommen blijven zitten. Een overlijden van iemands familielid enkele maanden voordien kwam naar boven toen de leerlingen tekenden over verdriet.

Kind houdt zijn hand voor felgeleurde cellofaan

Droomwereld

Er zijn de emoties in het hier en nu, maar wat als de leerlingen vrij mogen nadenken over een eigen droomwereld. Een wereld waarin ze zich goed voelen, waar alles kan en mag. In de klas kunnen ze even wegdromen in een wereld vol positieve of knettergekke emoties. 

Zo kleuren ze hun eigen foto’s van gezichten in niet realistische kleuren, verknippen die en construeren vervolgens een nieuwe identiteit. Ze gaan volledig op hun droomwereld: soms onderwater, soms gedreven door een kleur, door wilde dieren of  …

Maar wat als ze in een droomwereld zelf zitten? De klas is geen klas meer. Een beamer projecteert een kleurrijke onderwaterwereld vol vissen, schildpadden en koralen. De ruimte wordt verduisterd en een muziekje speelt op de achtergrond. Ze maken nog dieren bij en verzinnen grote letters die rondzwemmen in de droomwereld. Een andere groep maakt er foto’s en filmpjes van.

‘Het paard van de zee
 is een zeepaardje’

Kinderen staan in het blauwe licht van de projectie van een foto van aquarium met enorme vissen