MUS-E Bli(n)kt

Een MUS-E project met Tine Guns, Rebecca Lenaerts en St-Jozefscollege Aalst, in samenwerking met centrum voor hedendaagse kunst Netwerk.
Aalst

Een videokunstenares, een woordkunstenares en een zesde leerjaar werkten samen rond het thema blindheid.

Geblinddoekt

De kinderen werden tijdens de eerste ontmoeting met de kunstenaars meteen zelf geblinddoekt voor een blind parcours op de speelplaats. Na reconstructie bleek dat hun fotografisch geheugen van de speelplaats en de omgevingsgeluiden hen geholpen hadden. Ook bij het "blind" waarnemingstekenen van elkaar bleek het geheugen belangrijk.

Enkele dagen later kwamen Lesly en Eric hun ervaringen als blinde delen met de kinderen. De vragenlijst was groot. Het enthousiasme ook.

Als jullie dromen dromen jullie dan met beelden, of met geluid?

Als je de mogelijkheid zou krijgen om 10 seconden weer te kunnen zien, wat zou je dan kiezen?

des enfants visitent une exposition

Op welke manier kunnen we de wereld waarnemen als we niet zouden kunnen zien?

Deze vraag was een startschot om bij kinderen een denkproces op gang te brengen over hoe we onze ogen, en oren gebruiken om de werkelijkheid te begrijpen. Wat volgde was een ontdekkingreis langs het werk van René Magritte en de surrealisten, het belang van het geheugen en de manier waarop we taal verwerven.
De tentoonstelling Watch that Sound in Netwerk vormde het uitgangspunt om over kunst te spreken en kunst te beschrijven.

Fille avec des lunettes

Ice on My Eyes

Dit project werd afgesloten met een presentatie van dit artistiek onderzoek, de tentoonstelling Ice on my Eyes, in Netwerk: een audiovisuele installatie met tekst, beeld en klank.